Fandom

Kafkopedia

Domena publiczna

56stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
PDC.jpg

Nieoficjalna ikona stosowana na Wikii dla oznaczenia materiałów dostępnych w domenie publicznej

Domena publiczna (ang. public domain) – ogół twórczości (m.in. tekstów, zdjęć, muzyki, dzieł sztuki, oprogramowania itp.), do której wygasły prawa autorskie, i która jest przez to dostępna dla wszystkich i do dowolnych zastosowań bez ograniczeń wynikających z prawa autorskiego, lub która od samego początku jej powstania nie była objęta tymi prawami (np: teksty ustaw). Domena publiczna to zbiór wiedzy i twórczości stanowiący wspólny dorobek kulturowy i intelektualny ludzkości.

Ściśle rzecz biorąc, wobec utworów znajdujących się w domenie publicznej wygasły wszelkie prawa autorskie – jest tak na przykład w prawodawstwie amerykańskim. Ponieważ w polskim prawodawstwie autorskie prawa osobiste chronią utwór na czas nieograniczony i nie podlegają zrzeczeniu się lub zbyciu, w Polsce obecność utworu w domenie publicznej oznacza jedynie brak jakichkolwiek praw majątkowych.

Potocznie terminu domena publiczna używa się w odniesieniu do utworów, w przypadku których autor zrzekł się pewnych praw. Tak jest w przypadku prac udostępnianych jako Wolne Oprogramowanie lub Oprogamowanie o Otwartym Kodzie czy Wolna dokumentacja. Są to utwory objęte prawem autorskim, jednak dostępne publicznie do większości zastosowań na licencji typu copyleft.

Termin domena publiczna jest również błędnie wiązany z programami typu freeware lub shareware, których autorzy zachowują pełnię praw autorskich do utworu.

Zobacz teżEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki